Translate

wtorek, 31 grudnia 2024

PRESJA SPOŁECZNA NA DZIECI Z ZESPOŁEM ASPERGERA: WYZWANIA, TRUDNOŚCI I JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ DZIECKA

Dzieci z zespołem Aspergera (ZA), które są częścią spektrum autyzmu, często muszą zmierzyć się z wyzwaniami, które nie dotyczą ich rówieśników. Współczesne społeczeństwo narzuca określone normy społeczne, oczekiwania oraz wymagania, które mogą być trudne do spełnienia dla dzieci z ZA. Nadmierne oczekiwania ze strony dorosłych, szkoły, czy rówieśników mogą wywołać u nich stres i poczucie przytłoczenia.

Trudności z adaptacją do otoczenia

Dzieci z zespołem Aspergera mają specyficzny sposób odbierania i przetwarzania informacji. Ich postrzeganie świata różni się od tego, co jest uznawane za „normalne” w społeczeństwie. Często mają problemy z rozumieniem i przestrzeganiem niepisanych zasad społecznych, co może prowadzić do poczucia odosobnienia. Wymagania, które są stawiane przed dziećmi w szkołach czy grupach rówieśniczych – takie jak interakcje społeczne, przestrzeganie zasad gry, wyrażanie emocji w odpowiedni sposób – mogą stać się dla nich ogromnym stresem.

Adaptacja do środowiska, które wymaga przestrzegania wielu reguł i norm, jest dla dziecka
z zespołem Aspergera szczególnie trudna. Dzieci te często nie rozumieją, dlaczego pewne zachowania są akceptowane, a inne nie. Nawet drobne zmiany w rutynie mogą wywołać silne reakcje, jak lęk, niepokój, czy agresję. Szkoła, w której dziecko musi odnaleźć się wśród rówieśników, często staje się miejscem stresującym, gdzie wywierana jest presja na dostosowanie się do reguł grupy.

Presja ze strony dorosłych i wymagania szkolne

Dorośli, szczególnie nauczyciele i rodzice, mogą nie zawsze rozumieć, w jaki sposób dzieci
z zespołem Aspergera postrzegają świat. Chociaż mogą mieć dobre intencje, ich nadmierne oczekiwania mogą pogłębiać stres dziecka. Często zdarza się, że dorośli wywierają presję na dziecko, aby wykonało zadania w określonym czasie lub przestrzegało zasad, które wydają się logiczne, ale są niezrozumiałe dla dziecka z ZA. Tego rodzaju naciski mogą sprawić, że dziecko poczuje się „zawalone” obowiązkami, co może prowadzić do frustracji, zamknięcia
w sobie lub wybuchów złości.

W szkole, na przykład, dzieci z ZA często mają trudności z realizowaniem oczekiwań dotyczących współpracy w grupie, rozwiązywania problemów w sposób społeczny, czy zrozumienia kontekstu sytuacji. Niezrozumienie powodów, dla których muszą przestrzegać określonych norm, może prowadzić do poczucia izolacji i stresu. Dzieci z ZA, które nie radzą sobie w pełni z codziennymi wymaganiami, mogą doświadczać niskiej samooceny, co tylko pogłębia ich trudności.

Wpływ presji rówieśników

Presja rówieśnicza to kolejny aspekt, który może być szczególnie trudny do zniesienia przez dziecko z zespołem Aspergera. Dzieci te często nie rozumieją w pełni subtelnych sygnałów społecznych, jak ton głosu, wyraz twarzy czy gesty, które rówieśnicy stosują w interakcjach. To może prowadzić do nieporozumień i sytuacji, w których dziecko czuje się odrzucone, niezrozumiane lub „inaczej” traktowane.

Rówieśnicy, którzy wyśmiewają lub ignorują dziecko, które nie potrafi spełnić społecznych oczekiwań, mogą nieświadomie pogłębiać poczucie izolacji dziecka. Dzieci z ZA, które nie wiedzą, jak wchodzić w interakcje w sposób akceptowany przez grupę, mogą doświadczać lęku przed odrzuceniem, co w konsekwencji wpływa na ich zdolność do budowania relacji
i adaptacji do otoczenia.

Jakie konsekwencje niesie za sobą presja?

Nadmierna presja społeczna i wymagania otoczenia mogą prowadzić do szeregu negatywnych konsekwencji w życiu dziecka z zespołem Aspergera. Oto niektóre z nich:

  • Wzrost lęku i stresu: Dziecko, które jest przytłoczone wymaganiami, może stać się nadmiernie zestresowane. Często pojawiają się u niego objawy lęku, jak nerwowość, nadmierna potrzeba kontroli sytuacji, czy trudności z koncentracją.

  • Problemy z emocjami: Dzieci z ZA mają trudności z rozumieniem i wyrażaniem emocji. Kiedy są pod presją, mogą wybuchać złością, płakać lub zamykać się w sobie, co może prowadzić do trudności w relacjach społecznych.

  • Obniżona samoocena: Często dziecko, które nie spełnia oczekiwań otoczenia, może zacząć wątpić w siebie. Niskie poczucie własnej wartości, wynikające z niepowodzeń
    w szkole lub interakcjach z rówieśnikami, może pogłębiać trudności emocjonalne
    i społeczne.

  • Izolacja społeczna: Presja społeczna może prowadzić do wycofania się dziecka z interakcji z rówieśnikami. Niezrozumienie zasad grupowych, lęk przed odrzuceniem
    i nieumiejętność dostosowania się do norm może skutkować izolowaniem się dziecka, które nie potrafi odnaleźć się w grupie.

Jak wspierać dziecko z zespołem Aspergera w sytuacjach presji?

  • Zrozumienie i akceptacja: Rodzice, nauczyciele i rówieśnicy powinni wykazywać większą empatię i zrozumienie dla specyficznych potrzeb dzieci z ZA. Akceptowanie ich trudności w przestrzeganiu norm społecznych i dostosowywanie oczekiwań do możliwości dziecka może zmniejszyć presję i pomóc dziecku lepiej funkcjonować.

  • Rozwijanie umiejętności społecznych: Terapie behawioralne, grupy wsparcia i zajęcia rozwijające umiejętności społeczne mogą pomóc dziecku z ZA lepiej radzić sobie
    z interakcjami z rówieśnikami i dorosłymi, a także nauczyć je, jak reagować na różne sytuacje społeczne.

  • Pomoc w organizacji dnia: Dzieci z zespołem Aspergera czują się bezpieczniej, gdy ich dzień jest uporządkowany i przewidywalny. Rodzice i nauczyciele mogą pomóc dziecku poprzez tworzenie harmonogramów i jasno określone zasady, które pozwalają dziecku czuć się pewnie w codziennym życiu.

    Presja społeczna i wymagania otoczenia stanowią poważne wyzwanie dla dzieci
z zespołem Aspergera. Zrozumienie ich specyficznych trudności w adaptacji do norm społecznych, przestrzeganiu zasad i reagowaniu na sygnały innych osób, może pomóc
w zmniejszeniu stresu i poprawie jakości życia dziecka. Odpowiednie wsparcie ze strony rodziny, nauczycieli i rówieśników pozwala na łagodzenie presji i wspiera rozwój dziecka
w sposób dostosowany do jego potrzeb.

 

POLECANE KSIĄŻKI

  • 1. Kowalska, Anna. „Pierwsze dni w przedszkolu”. Warszawa: Wydawnictwo ABC, 2020. Książka przeznaczona dla dzieci w wieku przedszkolnym, pomagająca przejść przez pierwsze dni w przedszkolu. Dzięki prostym ilustracjom i tekstowi, dzieci mogą zrozumieć, co je czeka i jak poradzić sobie z nowymi wyzwaniami. Opowiada o emocjach, które mogą towarzyszyć maluchom, takich jak strach przed nowym środowiskiem, tęsknota za rodzicami czy pierwsze przyjaźnie.
  • 2. Nowak, Katarzyna. „Wielka przygoda Małego Misia w przedszkolu”. Kraków: Wydawnictwo Złote Pióro, 2018. Książka opowiada o małym misiu, który po raz pierwszy idzie do przedszkola. Dzieci towarzyszą mu w odkrywaniu nowych rówieśników, nauczycieli oraz codziennych aktywności. Książka jest pełna kolorowych ilustracji, które w sposób angażujący przedstawiają przedszkolne życie. Dzięki tej lekturze dzieci mogą poczuć się pewniej, wiedząc, czego się spodziewać w nowym miejscu.
  • 3. Pietrzyk, Krzysztof. „Tosia idzie do przedszkola”. Poznań: Wydawnictwo Mały Książę, 2019. Historia Tosi, małej dziewczynki, która zaczyna chodzić do przedszkola. Książka opisuje jej codzienne doświadczenia, relacje z innymi dziećmi oraz nauczycielami. Jest to opowieść o adaptacji, oswajaniu się z nowym otoczeniem i odkrywaniu radości z zabawy i nauki w grupie rówieśników. Książka pomaga dzieciom przygotować się do zmian i rozwijać umiejętności społeczne.
  • 4. Wiśniewska, Monika. „Co się dzieje w przedszkolu?”. Łódź: Wydawnictwo Bajka, 2021. Ta książka to przewodnik po życiu przedszkolnym. Dzieci uczą się o tym, jak przebiegają dni w przedszkolu, jakie zajęcia i zabawy je czekają. Książka jest napisana w formie pytań i odpowiedzi, dzięki czemu maluchy mogą angażować się w interakcję z tekstem. Pomaga rozwiać obawy związane z początkiem przedszkolnej edukacji i przygotowuje dzieci na wszelkie zmiany, które z nią wiążą.
  • 5.Zawisza, Marta. „Pierwszy dzień w przedszkolu”. Gdańsk: Wydawnictwo Dziecięce, 2017. Opowieść o dziecku, które po raz pierwszy stawia krok w przedszkolu. Dzięki prostemu językowi, książka jest dostępna dla najmłodszych dzieci. Zawiera ilustracje, które obrazują codzienne życie w przedszkolu – od porannego przyjścia, przez wspólne zabawy, po pożegnanie na koniec dnia. To doskonała lektura dla dzieci, które zaczynają swoją przygodę z przedszkolem, a także dla rodziców, którzy chcą je wesprzeć w adaptacji.