ZIMOWE ZABAWY Z LUPĄ
Zima to doskonały czas na odkrywanie tajemnic przyrody za pomocą lupy.
Poniżej przedstawiam zestaw zabaw, które rozweselą dzieci i pozwolą im lepiej poznać otaczający świat.
1. Ślady zwierząt w śniegu
Temat: Poszukiwanie i badanie śladów zwierząt pozostawionych w śniegu.
Cel: Rozwijanie umiejętności obserwacji, rozpoznawania śladów zwierząt oraz zrozumienie ich zachowań w zimie.
Przebieg zajęcia:
- Po opadach śniegu zabierz dzieci na spacer po ogrodzie przedszkolnym.
- Wspólnie poszukujcie śladów zwierząt, takich jak tropy ptaków, ssaków czy owadów.
- Używając lup, dokładnie przyjrzyjcie się śladom, omawiając ich kształt, wielkość i kierunek.
- Porównajcie różne ślady i spróbujcie zidentyfikować, do jakich zwierząt należą.
Efekt: Dzieci uczą się rozpoznawania śladów zwierząt, rozwijają spostrzegawczość i ciekawość przyrodniczą.
2. Oglądanie kryształków lodu
Temat: Badanie struktury i kształtu kryształków lodu.
Cel: Rozwijanie zdolności obserwacji i zrozumienie procesu krystalizacji wody.
Przebieg zajęcia:
- Zbierzcie różne kawałki lodu z ogrodu lub przygotujcie je wcześniej.
- Każde dziecko otrzymuje lupę i kawałek lodu do badania.
- Dzieci przyglądają się szczegółowo powierzchni lodu, szukając wzorów i struktur.
- Porównajcie obserwacje i omówcie, co zauważyły dzieci.
Efekt: Dzieci poznają proces krystalizacji, rozwijają zdolności obserwacyjne i uczą się dzielić swoimi spostrzeżeniami.
3. Poszukiwanie nasion i owoców
Temat: Oglądanie nasion i owoców roślin zimujących.
Cel: Rozpoznawanie nasion i owoców roślin, zrozumienie ich roli w cyklu życia roślin.
Przebieg zajęcia:
- W ogrodzie przedszkolnym poszukajcie roślin, które zimą pozostawiają nasiona lub owoce.
- Zbierzcie kilka próbek do badania.
- Każde dziecko otrzymuje lupę i przygląda się szczegółowo zebranym nasionom lub owocom.
- Porównajcie różne próbki, omawiając ich kształt, wielkość i strukturę.
Efekt: Dzieci uczą się rozpoznawania nasion i owoców roślin, rozwijają zdolności obserwacyjne i poznają cykl życia roślin.
4. Badanie struktury śniegu
Temat: Analiza struktury i tekstury śniegu.
Cel: Rozwijanie zdolności obserwacji i zrozumienie właściwości fizycznych śniegu.
Przebieg zajęcia:
- Po opadach śniegu zabierz dzieci na spacer po ogrodzie.
- Każde dziecko otrzymuje lupę i kawałek śniegu do badania.
- Dzieci przyglądają się szczegółowo strukturze śniegu, szukając kryształków i wzorów.
- Porównajcie obserwacje i omówcie, co zauważyły dzieci.
Efekt: Dzieci poznają właściwości fizyczne śniegu, rozwijają zdolności obserwacyjne i uczą się dzielić swoimi spostrzeżeniami.
5. Oglądanie kory drzew
Temat: Badanie struktury i faktury kory drzew.
Cel: Rozpoznawanie różnych rodzajów kory drzew, zrozumienie ich funkcji ochronnej.
Przebieg zajęcia:
W ogrodzie przedszkolnym poszukajcie różnych drzew.
Każde dziecko otrzymuje lupę i przygląda się szczegółowo korze wybranego drzewa.
Dzieci porównują różne rodzaje kory, omawiając ich strukturę i fakturę.
Porozmawiajcie o funkcji kory w ochronie drzewa przed zimnem i szkodnikami
6. Oglądanie i badanie szronu na roślinachTemat: Obserwacja szronu, który osadza się na roślinach, trawie, gałęziach.
Cel: Zrozumienie zjawiska szronu, rozwijanie zdolności naukowych i umiejętności badania otaczającej przyrody.
Przebieg zajęcia:
- Po porannym mrozie, zabierz dzieci na spacer po ogrodzie.
- Poszukajcie roślin pokrytych szronem, każdemu dziecku daj lupę.
- Obserwujcie szron na liściach, igłach, gałęziach. Dzieci mogą zauważyć różnice w strukturze szronu na różnych roślinach.
Efekt: Dzieci uczą się, czym jest szron, rozwijają umiejętności obserwacyjne i zdolność do analizowania naturalnych zjawisk w przyrodzie.
Te zabawy z lupą nie tylko rozweselą dzieci, ale także będą świetnym wprowadzeniem do nauki o przyrodzie i zimowych zjawiskach.
Poprzez zabawę dzieci będą mogły odkrywać i badać świat dookoła siebie.