Translate

ZIMĄ W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM - ZAJĘCIA Z LUPĄ - CZĘŚĆ II

 ZIMOWE ZABAWY Z LUPĄ

 Lupe, Lupa, Szkło, Powiększające, Lupa

Zima to doskonały czas na odkrywanie tajemnic przyrody za pomocą lupy. 

Poniżej przedstawiam zestaw zabaw, które rozweselą dzieci i pozwolą im lepiej poznać otaczający świat.

        1. Ślady zwierząt w śniegu

  • Temat: Poszukiwanie i badanie śladów zwierząt pozostawionych w śniegu.

  • Cel: Rozwijanie umiejętności obserwacji, rozpoznawania śladów zwierząt oraz zrozumienie ich zachowań w zimie.

  • Przebieg zajęcia:

    1. Po opadach śniegu zabierz dzieci na spacer po ogrodzie przedszkolnym.
    2. Wspólnie poszukujcie śladów zwierząt, takich jak tropy ptaków, ssaków czy owadów.
    3. Używając lup, dokładnie przyjrzyjcie się śladom, omawiając ich kształt, wielkość i kierunek.
    4. Porównajcie różne ślady i spróbujcie zidentyfikować, do jakich zwierząt należą.
  • Efekt: Dzieci uczą się rozpoznawania śladów zwierząt, rozwijają spostrzegawczość i ciekawość przyrodniczą.

        2. Oglądanie kryształków lodu

  • Temat: Badanie struktury i kształtu kryształków lodu.

  • Cel: Rozwijanie zdolności obserwacji i zrozumienie procesu krystalizacji wody.

  • Przebieg zajęcia:

    1. Zbierzcie różne kawałki lodu z ogrodu lub przygotujcie je wcześniej.
    2. Każde dziecko otrzymuje lupę i kawałek lodu do badania.
    3. Dzieci przyglądają się szczegółowo powierzchni lodu, szukając wzorów i struktur.
    4. Porównajcie obserwacje i omówcie, co zauważyły dzieci.
  • Efekt: Dzieci poznają proces krystalizacji, rozwijają zdolności obserwacyjne i uczą się dzielić swoimi spostrzeżeniami.

        3. Poszukiwanie nasion i owoców

  • Temat: Oglądanie nasion i owoców roślin zimujących.

  • Cel: Rozpoznawanie nasion i owoców roślin, zrozumienie ich roli w cyklu życia roślin.

  • Przebieg zajęcia:

    1. W ogrodzie przedszkolnym poszukajcie roślin, które zimą pozostawiają nasiona lub owoce.
    2. Zbierzcie kilka próbek do badania.
    3. Każde dziecko otrzymuje lupę i przygląda się szczegółowo zebranym nasionom lub owocom.
    4. Porównajcie różne próbki, omawiając ich kształt, wielkość i strukturę.
  • Efekt: Dzieci uczą się rozpoznawania nasion i owoców roślin, rozwijają zdolności obserwacyjne i poznają cykl życia roślin.

        4. Badanie struktury śniegu

  • Temat: Analiza struktury i tekstury śniegu.

  • Cel: Rozwijanie zdolności obserwacji i zrozumienie właściwości fizycznych śniegu.

  • Przebieg zajęcia:

    1. Po opadach śniegu zabierz dzieci na spacer po ogrodzie.
    2. Każde dziecko otrzymuje lupę i kawałek śniegu do badania.
    3. Dzieci przyglądają się szczegółowo strukturze śniegu, szukając kryształków i wzorów.
    4. Porównajcie obserwacje i omówcie, co zauważyły dzieci.
  • Efekt: Dzieci poznają właściwości fizyczne śniegu, rozwijają zdolności obserwacyjne i uczą się dzielić swoimi spostrzeżeniami.

        5. Oglądanie kory drzew

  • Temat: Badanie struktury i faktury kory drzew.

  • Cel: Rozpoznawanie różnych rodzajów kory drzew, zrozumienie ich funkcji ochronnej.

  • Przebieg zajęcia:

    W ogrodzie przedszkolnym poszukajcie różnych drzew.
    Każde dziecko otrzymuje lupę i przygląda się szczegółowo korze wybranego drzewa.
    Dzieci porównują różne rodzaje kory, omawiając ich strukturę i fakturę.
    Porozmawiajcie o funkcji kory w ochronie drzewa przed zimnem i szkodnikami 

    6. Oglądanie i badanie szronu na roślinach

    Temat: Obserwacja szronu, który osadza się na roślinach, trawie, gałęziach.

    Cel: Zrozumienie zjawiska szronu, rozwijanie zdolności naukowych i umiejętności badania otaczającej przyrody.

    Przebieg zajęcia:

    1. Po porannym mrozie, zabierz dzieci na spacer po ogrodzie.
    2. Poszukajcie roślin pokrytych szronem, każdemu dziecku daj lupę.
    3. Obserwujcie szron na liściach, igłach, gałęziach. Dzieci mogą zauważyć różnice w strukturze szronu na różnych roślinach.

    Efekt: Dzieci uczą się, czym jest szron, rozwijają umiejętności obserwacyjne i zdolność do analizowania naturalnych zjawisk w przyrodzie.

    Te zabawy z lupą nie tylko rozweselą dzieci, ale także będą świetnym wprowadzeniem do nauki o przyrodzie i zimowych zjawiskach. 

    Poprzez zabawę dzieci będą mogły odkrywać i badać świat dookoła siebie.


 

POLECANE KSIĄŻKI

  • 1. Kowalska, Anna. „Pierwsze dni w przedszkolu”. Warszawa: Wydawnictwo ABC, 2020. Książka przeznaczona dla dzieci w wieku przedszkolnym, pomagająca przejść przez pierwsze dni w przedszkolu. Dzięki prostym ilustracjom i tekstowi, dzieci mogą zrozumieć, co je czeka i jak poradzić sobie z nowymi wyzwaniami. Opowiada o emocjach, które mogą towarzyszyć maluchom, takich jak strach przed nowym środowiskiem, tęsknota za rodzicami czy pierwsze przyjaźnie.
  • 2. Nowak, Katarzyna. „Wielka przygoda Małego Misia w przedszkolu”. Kraków: Wydawnictwo Złote Pióro, 2018. Książka opowiada o małym misiu, który po raz pierwszy idzie do przedszkola. Dzieci towarzyszą mu w odkrywaniu nowych rówieśników, nauczycieli oraz codziennych aktywności. Książka jest pełna kolorowych ilustracji, które w sposób angażujący przedstawiają przedszkolne życie. Dzięki tej lekturze dzieci mogą poczuć się pewniej, wiedząc, czego się spodziewać w nowym miejscu.
  • 3. Pietrzyk, Krzysztof. „Tosia idzie do przedszkola”. Poznań: Wydawnictwo Mały Książę, 2019. Historia Tosi, małej dziewczynki, która zaczyna chodzić do przedszkola. Książka opisuje jej codzienne doświadczenia, relacje z innymi dziećmi oraz nauczycielami. Jest to opowieść o adaptacji, oswajaniu się z nowym otoczeniem i odkrywaniu radości z zabawy i nauki w grupie rówieśników. Książka pomaga dzieciom przygotować się do zmian i rozwijać umiejętności społeczne.
  • 4. Wiśniewska, Monika. „Co się dzieje w przedszkolu?”. Łódź: Wydawnictwo Bajka, 2021. Ta książka to przewodnik po życiu przedszkolnym. Dzieci uczą się o tym, jak przebiegają dni w przedszkolu, jakie zajęcia i zabawy je czekają. Książka jest napisana w formie pytań i odpowiedzi, dzięki czemu maluchy mogą angażować się w interakcję z tekstem. Pomaga rozwiać obawy związane z początkiem przedszkolnej edukacji i przygotowuje dzieci na wszelkie zmiany, które z nią wiążą.
  • 5.Zawisza, Marta. „Pierwszy dzień w przedszkolu”. Gdańsk: Wydawnictwo Dziecięce, 2017. Opowieść o dziecku, które po raz pierwszy stawia krok w przedszkolu. Dzięki prostemu językowi, książka jest dostępna dla najmłodszych dzieci. Zawiera ilustracje, które obrazują codzienne życie w przedszkolu – od porannego przyjścia, przez wspólne zabawy, po pożegnanie na koniec dnia. To doskonała lektura dla dzieci, które zaczynają swoją przygodę z przedszkolem, a także dla rodziców, którzy chcą je wesprzeć w adaptacji.