"Szukanie odgłosów zimowej przyrody"
Cel zajęć:
- Rozwijanie wrażliwości słuchowej na zimowe dźwięki.
- Utrwalanie wiedzy o przyrodzie w okresie zimowym.
- Kształtowanie uważności i koncentracji u dzieci.
Grupa wiekowa:
Dzieci 4-6 lat.
1. "Co słychać zimą?"Cel: Rozpoznawanie charakterystycznych dźwięków zimy.
Przebieg:
- Dzieci stoją w kręgu. Nauczyciel wprowadza pytanie: „Jakie dźwięki można usłyszeć zimą?”.
- Następnie dzieci słuchają otoczenia przez 1-2 minuty i wymieniają, co usłyszały (np. skrzypienie śniegu, wiatr, odgłos ptaków).
- Nauczyciel opowiada o znaczeniu tych dźwięków w przyrodzie.
Cel: Ćwiczenie spostrzegawczości słuchowej.
Przebieg:
- Dzieci chodzą po ogrodzie, starając się zauważyć różnicę w odgłosach śniegu pod butami (gruby, lekki, zbity śnieg).
- Można zrobić konkurs na „najcichszy spacer” lub „najgłośniejszy skrzyp”.
Cel: Nauka rozpoznawania odgłosów ptaków zimujących w Polsce.
Przebieg:
- Nauczyciel przygotowuje wcześniej nagrania dźwięków ptaków (np. wróbla, sikorki, gawrona) i odtwarza je dzieciom w ogrodzie.
- Zadaniem dzieci jest nasłuchiwanie, czy w okolicy słychać te same dźwięki na żywo.
- Jeśli w ogrodzie są karmniki, dzieci mogą zaobserwować ptaki i naśladować ich głosy.
Cel: Ćwiczenie koncentracji i pamięci słuchowej.
Przebieg:
- W ogrodzie nauczyciel tworzy prosty tor w śniegu (można wyznaczyć ścieżkę patykiem).
- Na różnych etapach toru nauczyciel wydaje dźwięki (np. tupie, klaszcze, imituje ptasie ćwierkanie), które dzieci muszą powtórzyć.
- Dzieci na końcu zabawy podsumowują, które dźwięki były najtrudniejsze do zapamiętania.
Cel: Tworzenie zimowej orkiestry z naturalnych materiałów.
Przebieg:
- Dzieci zbierają patyki, kawałki lodu, suche liście.
- Wspólnie z nauczycielem tworzą orkiestrę, stukając w śnieg, trzaskając patykami lub wydając dźwięki za pomocą innych przedmiotów.
- Na koniec grupa tworzy wspólną "zimową melodię".
Cel: Uświadomienie dzieciom wyjątkowości ciszy w zimowym krajobrazie.
Przebieg:
- Dzieci siadają na kocach lub karimatach, zamykają oczy i wsłuchują się w otaczającą ciszę przez 2-3 minuty.
- Po chwili każde dziecko mówi, co usłyszało, np. lekki wiatr, skrzypienie śniegu, daleki hałas samochodu.
- Nauczyciel opowiada, jak ważna jest cisza dla przyrody zimą.
Na zakończenie dzieci wspólnie omawiają, które dźwięki najbardziej im się podobały i dlaczego. Można także poprosić je o narysowanie odgłosów, które zapamiętały z zajęć.
Zabawy mogą być dostosowane do aktualnych warunków pogodowych i potrzeb grupy.