„Jestem ważny!” – postrzeganie siebie przez dziecko w wieku przedszkolnym
Wiek przedszkolny to czas intensywnego rozwoju emocjonalnego, społecznego i poznawczego. To właśnie wtedy dziecko zaczyna budować swój obraz siebie – tego, kim jest, co potrafi, co lubi i jak postrzegają je inni. To fundament, na którym w przyszłości oprze się jego poczucie własnej wartości, pewność siebie i relacje z ludźmi.
Jak dziecko przedszkolne postrzega siebie?
Dziecko w wieku 3–6 lat zaczyna dostrzegać, że jest odrębną jednostką, z własnymi cechami i uczuciami. Zaczyna mówić: „Ja potrafię!”, „Ja to zrobiłem!”, „To moje!”. To przejaw rodzącego się ego i potrzeby autonomii, ale też ważny element budowania tożsamości.
Na tym etapie dzieci oceniają siebie głównie przez pryzmat reakcji dorosłych – rodziców i nauczycieli. Pochwała, zauważenie wysiłku, okazanie dumy – to wszystko wzmacnia u dziecka pozytywne poczucie własnej wartości. Z kolei krytyka, porównywanie czy zawstydzanie może skutkować niepewnością i lękiem przed podejmowaniem działań.