Translate

poniedziałek, 7 kwietnia 2025

DZIEŃ PINGWINA W PRZEDSZKOLU


ŚWIATOWY DZIEŃ PINGWINA - 25 KWIETNIA

 Jeśli w Waszym przedszkolu jest Grupa „Pingwinków” , może obchodzić i uczcić Światowy Dzień Pingwina (25 kwietnia) w zabawny, edukacyjny i kreatywny sposób. 



Oto kilka inspiracji:

1. Stroje i akcenty pingwinie

  • Dzieci mogą założyć czarno-białe ubrania albo opaski z pingwinimi dziobami i oczami.

  • Nauczycielki mogą być „mama i tata pingwinami”.

2. Pingwinowy pokaz mody

  • Dzieci prezentują swoje „pingwinie stylizacje” na wybiegu z muzyką w tle.

3. Zabawy ruchowe

  • „Spacer pingwina” – chodzenie z jajkiem (np. piłeczką) na stopach jak pingwiny.

  • Tor przeszkód „na lodzie” – z białych kartek lub szarych mat.

4. Prace plastyczne

  • Pingwiny z rolek po papierze toaletowym, z odcisków dłoni lub papierowych talerzyków.

  • Pingwinie igloo z białych kubeczków.

5. Edukacja przez zabawę

  • Oglądanie krótkiego filmu lub bajki o pingwinach.

  • Ciekawostki o pingwinach – np. że tata pingwin opiekuje się jajkiem!

6. Pingwinowy poczęstunek

  • „Lodowa przekąska” – galaretka z niebieską wodą i żelkowymi rybkami.

  • Babeczki z dekoracją pingwina.

7. Pingwinowa piosenka i taniec

  • Nauka prostego układu do wesołej piosenki o pingwinach – np. „The Penguin Dance”.

Scenariusz zajęć – Święto Pingwina

Grupa: Pingwinki
Data: 25 kwietnia
Czas trwania: ok. 2–3 godziny (można rozłożyć na cały dzień)
Cel główny: Rozwijanie wiedzy o pingwinach, integracja grupy, rozwijanie zdolności ruchowych i plastycznych.

1. Powitanie i wprowadzenie do tematu (20 minut)

Cele: Zaciekawienie dzieci, wprowadzenie w temat. Materiały: Obrazki pingwinów, globus lub mapa, pacynka-pingwin.

Przebieg:

  • Dzieci witają się w kole z pacynką pingwinem (np. Pikuś).

  • Krótka rozmowa: Gdzie mieszkają pingwiny? Co jedzą? Czy umieją latać?

  • Pokazanie pingwinów na obrazkach i mapie (np. Antarktyda).

2. Zabawa ruchowa „Tata Pingwin i jajko” (15–20 minut)

Cele: Ćwiczenie równowagi, współpracy, koncentracji.

Materiały: Małe piłeczki lub baloniki – „jajka”.

Przebieg:
Dzieci chodzą parami, trzymając piłeczkę między brzuszkami (naśladują pingwiny opiekujące się jajkiem). Kto przejdzie wyznaczoną trasę – zdobywa odznakę „Super Pingwina”.

3. Praca plastyczna: „Mój pingwin” (30 minut)

Cele: Rozwijanie kreatywności i sprawności manualnej.

Materiały:

  • Papierowe talerzyki, czarny i biały papier, nożyczki, klej, oczka, pompony.

Przebieg: Dzieci tworzą swojego własnego pingwinka – talerzyk jako tułów, doklejane skrzydła, dziób, oczy. Można też odbijać dłonie jako skrzydła pingwina!

4. Bajka edukacyjna o pingwinach (15 minut)

Cele: Poszerzanie wiedzy, odpoczynek.

Przebieg: Krótki film lub bajka – np. fragment „Pingwiny z Madagaskaru” (z humorem), lub dokumentalna ciekawostka o pingwinach. Później rozmowa: Co zapamiętały? Co je zdziwiło?

5. Pingwinowy taniec (10 minut)

Cele: Radość z ruchu, integracja.

Piosenka: „Penguin Dance” – dzieci wykonują ruchy zgodnie z tekstem (np. „flap your wings”, „move your feet”).
Można znaleźć wersję na YouTube – bardzo angażująca!

6. „Lodowa uczta” – poczęstunek (15 minut)

Materiały:

  • Niebieska galaretka w kubeczkach jako „ocean”,

  • Żelki rybki lub misie,

  • Pingwinkowe babeczki (z opłatkiem lub papierową ozdobą na wykałaczce).

7. Zakończenie dnia (10 minut)

Cele: Utrwalenie wiedzy, uśmiech na koniec dnia.

Przebieg:

  • Dzieci dostają dyplom „Przyjaciela Pingwinów” lub odznakę.

  • Wspólne zdjęcie grupy z pracami plastycznymi.

  • Pożegnanie z pacynką-pingwinem.

POLECANE KSIĄŻKI

  • 1. Kowalska, Anna. „Pierwsze dni w przedszkolu”. Warszawa: Wydawnictwo ABC, 2020. Książka przeznaczona dla dzieci w wieku przedszkolnym, pomagająca przejść przez pierwsze dni w przedszkolu. Dzięki prostym ilustracjom i tekstowi, dzieci mogą zrozumieć, co je czeka i jak poradzić sobie z nowymi wyzwaniami. Opowiada o emocjach, które mogą towarzyszyć maluchom, takich jak strach przed nowym środowiskiem, tęsknota za rodzicami czy pierwsze przyjaźnie.
  • 2. Nowak, Katarzyna. „Wielka przygoda Małego Misia w przedszkolu”. Kraków: Wydawnictwo Złote Pióro, 2018. Książka opowiada o małym misiu, który po raz pierwszy idzie do przedszkola. Dzieci towarzyszą mu w odkrywaniu nowych rówieśników, nauczycieli oraz codziennych aktywności. Książka jest pełna kolorowych ilustracji, które w sposób angażujący przedstawiają przedszkolne życie. Dzięki tej lekturze dzieci mogą poczuć się pewniej, wiedząc, czego się spodziewać w nowym miejscu.
  • 3. Pietrzyk, Krzysztof. „Tosia idzie do przedszkola”. Poznań: Wydawnictwo Mały Książę, 2019. Historia Tosi, małej dziewczynki, która zaczyna chodzić do przedszkola. Książka opisuje jej codzienne doświadczenia, relacje z innymi dziećmi oraz nauczycielami. Jest to opowieść o adaptacji, oswajaniu się z nowym otoczeniem i odkrywaniu radości z zabawy i nauki w grupie rówieśników. Książka pomaga dzieciom przygotować się do zmian i rozwijać umiejętności społeczne.
  • 4. Wiśniewska, Monika. „Co się dzieje w przedszkolu?”. Łódź: Wydawnictwo Bajka, 2021. Ta książka to przewodnik po życiu przedszkolnym. Dzieci uczą się o tym, jak przebiegają dni w przedszkolu, jakie zajęcia i zabawy je czekają. Książka jest napisana w formie pytań i odpowiedzi, dzięki czemu maluchy mogą angażować się w interakcję z tekstem. Pomaga rozwiać obawy związane z początkiem przedszkolnej edukacji i przygotowuje dzieci na wszelkie zmiany, które z nią wiążą.
  • 5.Zawisza, Marta. „Pierwszy dzień w przedszkolu”. Gdańsk: Wydawnictwo Dziecięce, 2017. Opowieść o dziecku, które po raz pierwszy stawia krok w przedszkolu. Dzięki prostemu językowi, książka jest dostępna dla najmłodszych dzieci. Zawiera ilustracje, które obrazują codzienne życie w przedszkolu – od porannego przyjścia, przez wspólne zabawy, po pożegnanie na koniec dnia. To doskonała lektura dla dzieci, które zaczynają swoją przygodę z przedszkolem, a także dla rodziców, którzy chcą je wesprzeć w adaptacji.