Translate

czwartek, 16 stycznia 2025

URZĄDZAMY SALE TRZYLATKÓW

 Bogactwo pomocy dydaktycznych dla trzylatków.

Bezszwowy, Kafelkowy, Bloki, Kolorowy

W sali dla trzylatków, należy uwzględnić pomoce dydaktyczne dostosowane do ich fazy rozwoju oraz zainteresowań. Trzylatki charakteryzują się dużą potrzebą ruchu, eksploracji, odkrywania świata oraz rozwijania zdolności manualnych i społecznych. Poniżej znajduje się lista propozycji pomocy dydaktycznych i wyposażenia, które powinny znaleźć się w sali:

1. Kąciki tematyczne

Tworzenie przestrzeni tematycznych sprzyja rozwijaniu zainteresowań i umożliwia dzieciom odgrywanie ról. W sali powinny znaleźć się:

  • Kącik kuchenny: mini kuchnia, plastikowe naczynia, sztućce, garnki, zabawkowe jedzenie.
  • Kącik domowy: lalki, wózki, ubranka dla lalek, łóżeczka, kocyki.
  • Kącik majsterkowicza: plastikowe narzędzia, śrubki, klucze, drewniane elementy do skręcania.
  • Kącik lekarza: zestaw lekarza (strzykawki, termometry, stetoskopy).
  • Kącik transportowy: samochody, garaże, pociągi, tor wyścigowy.

2. Zabawy konstrukcyjne

  • Duże klocki plastikowe, drewniane lub piankowe – łatwe do chwytania.
  • Pomoce do składania i łączenia, np. magnesowe klocki.
  • Puzle drewniane lub plastikowe z uchwytami, max. 4-6 elementów.

3. Ruch i rozwój fizyczny

  • Maty i dywan sensoryczny: różnorodne faktury do stymulacji zmysłów.
  • Zabawki do ćwiczeń równowagi: tunele do czołgania, małe przeszkody, podesty.
  • Piłki różnej wielkości, także sensoryczne.
  • Huśtawka lub bujak sprężynowy (jeśli miejsce pozwala).

4. Rozwój manualny i sensoryczny

  • Plastelina, ciastolina, masy plastyczne.
  • Kolorowe piaski i pojemniki do przesypywania.
  • Zestawy do nawlekania (duże korale na sznurki).
  • Puzzle z uchwytami (zwierzęta, pojazdy, owoce).
  • Tablica manipulacyjna: klamki, suwaki, przyciski, zębatki.

5. Materiały plastyczne

  • Kredki świecowe, grube pisaki, farby w tubkach.
  • Papier w różnych rozmiarach i kolorach.
  • Pędzelki z szerokimi uchwytami dla małych rączek.
  • Elementy do wyklejania: kolorowe bibuły, naklejki, wata, piórka.

6. Książki i literatura

  • Książeczki z dużymi obrazkami, interaktywne (z okienkami, dźwiękami).
  • Książki sensoryczne z różnorodnymi fakturami.
  • Krótkie historie z codziennymi sytuacjami, np. o emocjach, rodzinie.

7. Muzyka i rytmika

  • Proste instrumenty muzyczne: tamburyny, grzechotki, bębenki, dzwonki.
  • Odtwarzacz z nagraniami piosenek dla dzieci.
  • Kolorowe wstążki na kijkach do tańca.

8. Przybory do nauki

  • Układanki edukacyjne: proste liczenie, rozpoznawanie kształtów i kolorów.
  • Sortery kształtów i kolorów.
  • Proste plansze z magnesami lub rzepami do dopasowywania elementów.

9. Przybory do rozwijania interakcji społecznych

  • Zestawy figurek: ludzie, zwierzęta, postaci z bajek.
  • Gry planszowe dostosowane do wieku (np. memo obrazkowe).
  • Karty emocji do nauki rozpoznawania i nazywania uczuć.

10. Przyjazne otoczenie

  • Dywan z nadrukiem dróg, pól, łąk – idealny do zabawy pojazdami.
  • Rośliny w doniczkach do pielęgnacji przez dzieci.
  • Tablica korkowa na prace dzieci.

11. Technologia i nowoczesne pomoce

  • Proste zabawki interaktywne: np. grające książeczki.
  • Roboty edukacyjne dla najmłodszych (np. Bee-Bot).

12. Przybory do relaksacji

  • Kącik odpoczynku z miękkimi poduszkami i kocami.
  • Lampki sensoryczne, np. projektory gwiazd.

13. Elementy przyrodnicze

  • Naturalne materiały do zabaw: szyszki, kamienie, gałązki.
  • Mini terrarium lub akwarium (np. z rybkami lub ślimakami).

Ważne wskazówki:

  • Wszystkie pomoce dydaktyczne powinny być bezpieczne, odpowiednie dla wieku i łatwe do czyszczenia.
  • Sala powinna być podzielona na czytelne strefy tematyczne.
  • Warto rotować pomoce dydaktyczne, by utrzymać zainteresowanie dzieci.

POLECANE KSIĄŻKI

  • 1. Kowalska, Anna. „Pierwsze dni w przedszkolu”. Warszawa: Wydawnictwo ABC, 2020. Książka przeznaczona dla dzieci w wieku przedszkolnym, pomagająca przejść przez pierwsze dni w przedszkolu. Dzięki prostym ilustracjom i tekstowi, dzieci mogą zrozumieć, co je czeka i jak poradzić sobie z nowymi wyzwaniami. Opowiada o emocjach, które mogą towarzyszyć maluchom, takich jak strach przed nowym środowiskiem, tęsknota za rodzicami czy pierwsze przyjaźnie.
  • 2. Nowak, Katarzyna. „Wielka przygoda Małego Misia w przedszkolu”. Kraków: Wydawnictwo Złote Pióro, 2018. Książka opowiada o małym misiu, który po raz pierwszy idzie do przedszkola. Dzieci towarzyszą mu w odkrywaniu nowych rówieśników, nauczycieli oraz codziennych aktywności. Książka jest pełna kolorowych ilustracji, które w sposób angażujący przedstawiają przedszkolne życie. Dzięki tej lekturze dzieci mogą poczuć się pewniej, wiedząc, czego się spodziewać w nowym miejscu.
  • 3. Pietrzyk, Krzysztof. „Tosia idzie do przedszkola”. Poznań: Wydawnictwo Mały Książę, 2019. Historia Tosi, małej dziewczynki, która zaczyna chodzić do przedszkola. Książka opisuje jej codzienne doświadczenia, relacje z innymi dziećmi oraz nauczycielami. Jest to opowieść o adaptacji, oswajaniu się z nowym otoczeniem i odkrywaniu radości z zabawy i nauki w grupie rówieśników. Książka pomaga dzieciom przygotować się do zmian i rozwijać umiejętności społeczne.
  • 4. Wiśniewska, Monika. „Co się dzieje w przedszkolu?”. Łódź: Wydawnictwo Bajka, 2021. Ta książka to przewodnik po życiu przedszkolnym. Dzieci uczą się o tym, jak przebiegają dni w przedszkolu, jakie zajęcia i zabawy je czekają. Książka jest napisana w formie pytań i odpowiedzi, dzięki czemu maluchy mogą angażować się w interakcję z tekstem. Pomaga rozwiać obawy związane z początkiem przedszkolnej edukacji i przygotowuje dzieci na wszelkie zmiany, które z nią wiążą.
  • 5.Zawisza, Marta. „Pierwszy dzień w przedszkolu”. Gdańsk: Wydawnictwo Dziecięce, 2017. Opowieść o dziecku, które po raz pierwszy stawia krok w przedszkolu. Dzięki prostemu językowi, książka jest dostępna dla najmłodszych dzieci. Zawiera ilustracje, które obrazują codzienne życie w przedszkolu – od porannego przyjścia, przez wspólne zabawy, po pożegnanie na koniec dnia. To doskonała lektura dla dzieci, które zaczynają swoją przygodę z przedszkolem, a także dla rodziców, którzy chcą je wesprzeć w adaptacji.