Translate

niedziela, 29 grudnia 2024

CZEGO NIE ROZUMIE DZIECKO Z ZESPOŁEM ASPERGERA? WYZWOLENIA W KOMUNIKACJI I RELACJACH SPOŁECZNYCH

Zrozumienie trudności w codziennych interakcjach
i emocjach u dzieci z ZA

    Zespół Aspergera (ZA) to jedno z zaburzeń ze spektrum autyzmu, które charakteryzuje się trudnościami w nawiązywaniu relacji społecznych, komunikacji oraz sztywnymi
i ograniczonymi wzorcami zachowań. Dzieci z ZA przejawiają specyficzne cechy, które mogą sprawić, że pewne aspekty codziennego życia będą dla nich trudne do zrozumienia. Ich perspektywa świata różni się od tej, jaką mają dzieci neurotypowe, a to, co dla jednych jest oczywiste, dla drugich może być zagadką. W tym artykule postaramy się przybliżyć, czego dziecko z zespołem Aspergera może nie rozumieć w relacjach międzyludzkich, emocjach czy codziennych sytuacjach.

1. Podstawowe zasady komunikacji społecznej

Dzieci z zespołem Aspergera często nie rozumieją subtelności, które towarzyszą komunikacji interpersonalnej. Dla nich wyrażanie emocji, czytanie mimiki twarzy, tonacji głosu czy gestów jest trudne i wymaga szczególnej uwagi. Mogą mieć problem z odczytywaniem ironii, sarkazmu, czy metafor. Często traktują rozmowy dosłownie, co prowadzi do nieporozumień.

Co dziecko z ZA może nie rozumieć?

  • Ironia i żarty: Dzieci z ZA mają trudności w rozpoznawaniu, kiedy ktoś mówi żartobliwie lub używa ironii. Jeśli ktoś mówi „ale świetnie, znowu spóźniliśmy się na autobus”, dziecko może uznać to za rzeczywistą krytykę i poczuć się źle, mimo że to tylko żart.
  • Ton głosu i emocje: Zmiana tonu głosu lub ekspresja twarzy, które sygnalizują złość, smutek, czy radość, mogą być dla dziecka z ZA niezrozumiałe. Może to prowadzić do sytuacji, w których dziecko nie rozumie, dlaczego ktoś jest smutny lub zły.

2. Intuicyjne zasady społeczne

Wszystkie społeczeństwa mają swoje niewypowiedziane zasady, których uczymy się od najmłodszych lat. Chodzi o umiejętności takie jak przestrzeganie kolejek, rozumienie osobistych granic czy odpowiednia reakcja na uśmiech lub skinienie głową. Dzieci z zespołem Aspergera często mają trudności w rozumieniu tych zasad, co może prowadzić do nieporozumień w interakcjach społecznych.

Co dziecko z ZA może nie rozumieć?

  • Osobiste granice: Dziecko z ZA może nie wiedzieć, kiedy jest odpowiedni moment, aby podejść do drugiej osoby lub dotknąć jej. Może nie zdawać sobie sprawy, że niektóre zachowania, jak zbyt bliskie podejście do innych ludzi, mogą być odebrane jako naruszenie przestrzeni osobistej.
  • Zasady „przywitania” i „pożegnania”: Co to znaczy powiedzieć „cześć” lub „do widzenia”? Dla dziecka z ZA może to być niejasne, ponieważ te gesty nie mają konkretnego celu, a są po prostu oczekiwane w danej sytuacji.

3. Zrozumienie emocji innych ludzi

Emocje są kluczowe w relacjach międzyludzkich, ale dla dziecka z zespołem Aspergera ich rozpoznawanie i reagowanie na nie bywa wyzwaniem. Dzieci z ZA mogą mieć problem
z rozpoznawaniem i rozumieniem emocji innych osób, ponieważ nie potrafią w pełni analizować mowy ciała, tonu głosu ani wyrazów twarzy, które są istotne w procesie identyfikowania stanów emocjonalnych.

Co dziecko z ZA może nie rozumieć?

  • Reakcje emocjonalne innych: Dziecko z ZA może nie zauważyć, że ktoś czuje się smutny, zły lub szczęśliwy, a nawet gdy zauważy takie sygnały, może nie wiedzieć, jak na nie odpowiedzieć. Na przykład, jeśli ktoś smutnieje, dziecko może nie wiedzieć, czy to oznacza, że trzeba zaoferować pomoc, czy po prostu okazać współczucie.
  • Dyskretne sygnały emocjonalne: Delikatne sygnały, jak unikanie wzroku, skrzyżowane ramiona, czy cichy ton głosu, mogą być niezrozumiałe dla dziecka z ZA. Zamiast zareagować na te sygnały, dziecko może po prostu nie wiedzieć, że coś jest nie tak.

4. Zmiany w codziennej rutynie

Dzieci z zespołem Aspergera mają tendencję do przywiązywania dużej wagi do rutyny. Jakakolwiek zmiana w ustalonym porządku dnia, szczególnie ta, która nie jest wcześniej zapowiedziana, może wywołać niepokój i frustrację. Niezrozumienie, dlaczego coś się zmienia, może prowadzić do trudności w adaptacji.

Co dziecko z ZA może nie rozumieć?

  • Zmiany w planach: Dziecko z ZA może nie rozumieć, dlaczego coś, co było wcześniej zaplanowane, zostało zmienione. Na przykład, jeśli w szkole nastąpi zmiana
    w rozkładzie zajęć lub przyjdzie gość, dziecko może poczuć się zagubione i niepewne, jak zachować się w nowej sytuacji.
  • Brak przewidywalności: Dzieci z ZA czują się komfortowo w przewidywalnych sytuacjach, więc każdy nagły zwrot akcji może być dla nich źródłem stresu. Niezrozumienie, dlaczego zmiany są nieuniknione, może pogłębiać ich frustrację.

5. Zrozumienie niewerbalnych wskazówek

Niewerbalne wskazówki są kluczowe w każdej interakcji, ale dzieci z zespołem Aspergera mają trudności z ich odczytaniem. Mimika twarzy, postawa ciała czy ton głosu przekazują niezwykle ważne informacje, które dziecko z ZA może nie zrozumieć.

Co dziecko z ZA może nie rozumieć?

  • Mimika twarzy i ton głosu: Dziecko z ZA może nie potrafić odczytać, kiedy ktoś jest zdenerwowany, zmieszany, zadowolony lub zmartwiony na podstawie jego wyrazu twarzy czy tonu głosu.
  • Sygnały niewerbalne: Ruchy ciała, takie jak gesty, uśmiech czy kiwanie głową, mogą być dla dziecka niezrozumiałe i trudne do zinterpretowania w kontekście społecznym.

Podsumowanie

    Dziecko z zespołem Aspergera zmaga się z wieloma wyzwaniami w codziennej interakcji
z innymi. Trudności w rozumieniu komunikacji społecznej, emocji innych osób, zmienności sytuacji czy subtelnych sygnałów niewerbalnych mogą prowadzić do niezrozumienia niektórych aspektów życia społecznego. Kluczem do lepszego zrozumienia i wsparcia dziecka z ZA jest cierpliwość, empatia i dostosowanie środowiska oraz działań do jego potrzeb. Dzięki odpowiedniej terapii i wsparciu dziecko może rozwijać umiejętności społeczne
i komunikacyjne, a także lepiej radzić sobie z codziennymi wyzwaniami.


 

POLECANE KSIĄŻKI

  • 1. Kowalska, Anna. „Pierwsze dni w przedszkolu”. Warszawa: Wydawnictwo ABC, 2020. Książka przeznaczona dla dzieci w wieku przedszkolnym, pomagająca przejść przez pierwsze dni w przedszkolu. Dzięki prostym ilustracjom i tekstowi, dzieci mogą zrozumieć, co je czeka i jak poradzić sobie z nowymi wyzwaniami. Opowiada o emocjach, które mogą towarzyszyć maluchom, takich jak strach przed nowym środowiskiem, tęsknota za rodzicami czy pierwsze przyjaźnie.
  • 2. Nowak, Katarzyna. „Wielka przygoda Małego Misia w przedszkolu”. Kraków: Wydawnictwo Złote Pióro, 2018. Książka opowiada o małym misiu, który po raz pierwszy idzie do przedszkola. Dzieci towarzyszą mu w odkrywaniu nowych rówieśników, nauczycieli oraz codziennych aktywności. Książka jest pełna kolorowych ilustracji, które w sposób angażujący przedstawiają przedszkolne życie. Dzięki tej lekturze dzieci mogą poczuć się pewniej, wiedząc, czego się spodziewać w nowym miejscu.
  • 3. Pietrzyk, Krzysztof. „Tosia idzie do przedszkola”. Poznań: Wydawnictwo Mały Książę, 2019. Historia Tosi, małej dziewczynki, która zaczyna chodzić do przedszkola. Książka opisuje jej codzienne doświadczenia, relacje z innymi dziećmi oraz nauczycielami. Jest to opowieść o adaptacji, oswajaniu się z nowym otoczeniem i odkrywaniu radości z zabawy i nauki w grupie rówieśników. Książka pomaga dzieciom przygotować się do zmian i rozwijać umiejętności społeczne.
  • 4. Wiśniewska, Monika. „Co się dzieje w przedszkolu?”. Łódź: Wydawnictwo Bajka, 2021. Ta książka to przewodnik po życiu przedszkolnym. Dzieci uczą się o tym, jak przebiegają dni w przedszkolu, jakie zajęcia i zabawy je czekają. Książka jest napisana w formie pytań i odpowiedzi, dzięki czemu maluchy mogą angażować się w interakcję z tekstem. Pomaga rozwiać obawy związane z początkiem przedszkolnej edukacji i przygotowuje dzieci na wszelkie zmiany, które z nią wiążą.
  • 5.Zawisza, Marta. „Pierwszy dzień w przedszkolu”. Gdańsk: Wydawnictwo Dziecięce, 2017. Opowieść o dziecku, które po raz pierwszy stawia krok w przedszkolu. Dzięki prostemu językowi, książka jest dostępna dla najmłodszych dzieci. Zawiera ilustracje, które obrazują codzienne życie w przedszkolu – od porannego przyjścia, przez wspólne zabawy, po pożegnanie na koniec dnia. To doskonała lektura dla dzieci, które zaczynają swoją przygodę z przedszkolem, a także dla rodziców, którzy chcą je wesprzeć w adaptacji.