Translate

sobota, 5 kwietnia 2025

KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ U CZTEROLATKÓW

 Czterolatek – mały badacz z wielkimi pytaniami

Czterolatek to dziecko, które zaczyna porządkować świat – nie tylko nazywa przedmioty, ale zaczyna je kategoryzować, dostrzegać zależności i tworzyć pierwsze, własne definicje. To etap, w którym pojęcia nabierają głębi, a pytanie „Dlaczego?” pojawia się średnio… co 5 minut!

Jak wspierać rozwój pojęć u czterolatka?

  1. Zabawy tematyczne i odgrywanie ról – zabawa „w sklep”, „w lekarza” czy „w dom” pomaga dziecku lepiej rozumieć role społeczne i pojęcia z życia codziennego.

  2. Rozmowy o podobieństwach i różnicach – „Czym różni się lato od zimy?”, „Dlaczego ryba nie mieszka w budzie?” – to rozwija logiczne myślenie.

  3. Budowanie kategorii – bawcie się w grupowanie: „Znajdź wszystkie zabawki, które są miękkie”, „Pokaż, co może latać”, „Co pasuje do kuchni?”.

  4. Układanie historyjek – poproś dziecko, żeby opowiedziało bajkę. Można razem rysować bohaterów, planować kolejność wydarzeń.

  5. Zabawy słowne i rymowanki – rozwijają język i pojęcia abstrakcyjne, uczą rytmu i porządkowania myśli.

Czterolatek zaczyna tworzyć związki przyczynowo-skutkowe, potrafi już zrozumieć pojęcia typu: „najpierw–potem”, „wczoraj–dziś–jutro”, „prawda–fałsz”. To doskonały czas, by świadomie wspierać rozwój myślenia pojęciowego, które będzie bazą pod przyszłe rozumienie matematyki, języka i zasad społecznych.

Bo czterolatek to nie tylko dziecko – to mały filozof w akcji!

POLECANE KSIĄŻKI

  • 1. Kowalska, Anna. „Pierwsze dni w przedszkolu”. Warszawa: Wydawnictwo ABC, 2020. Książka przeznaczona dla dzieci w wieku przedszkolnym, pomagająca przejść przez pierwsze dni w przedszkolu. Dzięki prostym ilustracjom i tekstowi, dzieci mogą zrozumieć, co je czeka i jak poradzić sobie z nowymi wyzwaniami. Opowiada o emocjach, które mogą towarzyszyć maluchom, takich jak strach przed nowym środowiskiem, tęsknota za rodzicami czy pierwsze przyjaźnie.
  • 2. Nowak, Katarzyna. „Wielka przygoda Małego Misia w przedszkolu”. Kraków: Wydawnictwo Złote Pióro, 2018. Książka opowiada o małym misiu, który po raz pierwszy idzie do przedszkola. Dzieci towarzyszą mu w odkrywaniu nowych rówieśników, nauczycieli oraz codziennych aktywności. Książka jest pełna kolorowych ilustracji, które w sposób angażujący przedstawiają przedszkolne życie. Dzięki tej lekturze dzieci mogą poczuć się pewniej, wiedząc, czego się spodziewać w nowym miejscu.
  • 3. Pietrzyk, Krzysztof. „Tosia idzie do przedszkola”. Poznań: Wydawnictwo Mały Książę, 2019. Historia Tosi, małej dziewczynki, która zaczyna chodzić do przedszkola. Książka opisuje jej codzienne doświadczenia, relacje z innymi dziećmi oraz nauczycielami. Jest to opowieść o adaptacji, oswajaniu się z nowym otoczeniem i odkrywaniu radości z zabawy i nauki w grupie rówieśników. Książka pomaga dzieciom przygotować się do zmian i rozwijać umiejętności społeczne.
  • 4. Wiśniewska, Monika. „Co się dzieje w przedszkolu?”. Łódź: Wydawnictwo Bajka, 2021. Ta książka to przewodnik po życiu przedszkolnym. Dzieci uczą się o tym, jak przebiegają dni w przedszkolu, jakie zajęcia i zabawy je czekają. Książka jest napisana w formie pytań i odpowiedzi, dzięki czemu maluchy mogą angażować się w interakcję z tekstem. Pomaga rozwiać obawy związane z początkiem przedszkolnej edukacji i przygotowuje dzieci na wszelkie zmiany, które z nią wiążą.
  • 5.Zawisza, Marta. „Pierwszy dzień w przedszkolu”. Gdańsk: Wydawnictwo Dziecięce, 2017. Opowieść o dziecku, które po raz pierwszy stawia krok w przedszkolu. Dzięki prostemu językowi, książka jest dostępna dla najmłodszych dzieci. Zawiera ilustracje, które obrazują codzienne życie w przedszkolu – od porannego przyjścia, przez wspólne zabawy, po pożegnanie na koniec dnia. To doskonała lektura dla dzieci, które zaczynają swoją przygodę z przedszkolem, a także dla rodziców, którzy chcą je wesprzeć w adaptacji.