Czterolatek – mały badacz z wielkimi pytaniami
Czterolatek to dziecko, które zaczyna porządkować świat – nie tylko nazywa przedmioty, ale zaczyna je kategoryzować, dostrzegać zależności i tworzyć pierwsze, własne definicje. To etap, w którym pojęcia nabierają głębi, a pytanie „Dlaczego?” pojawia się średnio… co 5 minut!
Jak wspierać rozwój pojęć u czterolatka?
Zabawy tematyczne i odgrywanie ról – zabawa „w sklep”, „w lekarza” czy „w dom” pomaga dziecku lepiej rozumieć role społeczne i pojęcia z życia codziennego.
Rozmowy o podobieństwach i różnicach – „Czym różni się lato od zimy?”, „Dlaczego ryba nie mieszka w budzie?” – to rozwija logiczne myślenie.
Budowanie kategorii – bawcie się w grupowanie: „Znajdź wszystkie zabawki, które są miękkie”, „Pokaż, co może latać”, „Co pasuje do kuchni?”.
Układanie historyjek – poproś dziecko, żeby opowiedziało bajkę. Można razem rysować bohaterów, planować kolejność wydarzeń.
Zabawy słowne i rymowanki – rozwijają język i pojęcia abstrakcyjne, uczą rytmu i porządkowania myśli.
Czterolatek zaczyna tworzyć związki przyczynowo-skutkowe, potrafi już zrozumieć pojęcia typu: „najpierw–potem”, „wczoraj–dziś–jutro”, „prawda–fałsz”. To doskonały czas, by świadomie wspierać rozwój myślenia pojęciowego, które będzie bazą pod przyszłe rozumienie matematyki, języka i zasad społecznych.
Bo czterolatek to nie tylko dziecko – to mały filozof w akcji!