Wychowanie jako proces w wychowaniu przedszkolnym – wpływy intencjonalne i niezamierzone
Wychowanie przedszkolne jest kluczowym etapem w rozwoju dziecka, który obejmuje zarówno wpływy intencjonalne, jak i niezamierzone. Nowe teorie pedagogiczne z lat 2020-2024 dostarczają cennych informacji na temat tych dwóch aspektów wychowania oraz ich znaczenia w kształtowaniu osobowości i postaw dzieci w wieku przedszkolnym.
"Podejście socjologiczne skupia uwagę badaczy na teorii społeczeństwa wychowującego, w którym proces wychowania jest zdeterminowany przede wszystkim oddziaływaniem na jednostkę podstawowych mikro-, mezo- i makrostruktur społecznych, środowisk wychowawczych czy sił społecznych. Przedstawicielami tego modelu są: Florian Znaniecki. Zygmunt Mysłakowski i RomanaMiller. "
Wpływy intencjonalne
Wpływy intencjonalne to świadome działania podejmowane przez nauczycieli i wychowawców w celu kształtowania określonych wartości, umiejętności i postaw u dzieci. Badania z ostatnich lat wskazują na kilka kluczowych obszarów, w których wpływy intencjonalne odgrywają istotną rolę:
Edukacja emocjonalna: Świadome nauczanie dzieci rozpoznawania i zarządzania emocjami przyczynia się do ich lepszego funkcjonowania społecznego i emocjonalnego.
Rozwój umiejętności społecznych: Programy edukacyjne skupiające się na rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych, współpracy i rozwiązywania konfliktów mają pozytywny wpływ na relacje między rówieśnikami.
Kształtowanie wartości: Wprowadzenie dzieci w świat wartości takich jak uczciwość, odpowiedzialność i empatia pomaga w budowaniu ich moralnego kompasu.
Wpływy niezamierzone
Wpływy niezamierzone to te, które wynikają z codziennych interakcji i doświadczeń dzieci, a które nie są celowo planowane przez wychowawców. Badania pedagogiczne z lat 2022-2024 podkreślają, że wpływy niezamierzone mogą być równie silne, jak te intencjonalne:
Modelowanie zachowań: Dzieci często naśladują zachowania dorosłych, nawet jeśli nie są one celowo prezentowane jako wzorce do naśladowania.
Środowisko społeczne: Relacje z rówieśnikami, rodzeństwem i innymi osobami w otoczeniu dziecka mają znaczący wpływ na jego rozwój społeczny i emocjonalny.
Media i technologie: Wpływ mediów, w tym telewizji, internetu i gier komputerowych, na kształtowanie postaw i wartości dzieci jest coraz bardziej widoczny.
.