Translate

niedziela, 22 grudnia 2024

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE DŁONIE – PRZYGOTOWANIE DO PRAWIDŁOWEGO CHWYTU PISARSKIEGO

Bezpłatne Dwie Dziewczyny Rysujące Na Papierze Zdjęcie z galerii

Chwyt pisarski to jedna z kluczowych umiejętności rozwijanych u dzieci, wpływająca na komfort i skuteczność pisania. Przygotowanie dłoni do tej czynności wymaga systematycznych ćwiczeń rozwijających siłę, precyzję i koordynację ruchową. Poniżej przedstawiamy zestaw ćwiczeń, które wspomogą rozwój dłoni oraz przygotują je do prawidłowego chwytu pisarskiego.

1. Krążenie ramionami z boku

Ręce wyciągnięte na wysokości ramion wykonują ruchy okrężne:

  • 5 małych kółek, następnie 5 średnich i 10 dużych.
  • Po krótkiej przerwie dłonie obracamy ku górze i zmieniamy kolejność: 5 dużych, 5 średnich, 10 małych.

Ruchy powinny być płynne i równe, bez gwałtownych przyspieszeń. Z czasem można zwiększyć liczbę powtórzeń do 20 każdego rodzaju.

2. Mocne zaciskanie dłoni

Dziecko zaciska dłonie w pięści z kciukami na zewnątrz, a następnie rozluźnia je, maksymalnie prostując palce.

  • Powtarzamy 10 razy powoli, aby wzmocnić mięśnie dłoni i poprawić napięcie mięśniowe.

3. Obroty ramion z przodu

Podobnie jak w ćwiczeniu pierwszym, ale koła „kreślone” są przed ciałem, przecinając linię środkową. Ręce utrzymujemy na wysokości barków.

4. Pływanie „na sucho”

Symulujemy ruchy pływackie:

  • Crowl – wolne, płynne ruchy z dołączeniem odpowiedniego oddychania.
  • Styl grzbietowy – 10 wzorców każdego rodzaju.

5. Wzmacnianie chwytu pisarskiego

Przyciskamy do siebie palce wskazujący, środkowy i kciuk, liczymy do trzech, po czym rozluźniamy dłoń. Powtarzamy 10 razy.

6. Wystukiwanie sekwencji

Osoba prowadząca wybija rytm 2-3 palcami. Dziecko naśladuje kolejność ruchów.

7. Chód kraba

Dziecko porusza się na czworakach z odwróconymi dłońmi.

8. Masaż dłoni

Przeprowadzamy 2-3 razy dziennie przez kilka minut, delikatnie uciskając i rozcierając powierzchnię dłoni.

9. Pozycja ATNR

W pozycji „na czworakach” dziecko:

  • Kładzie prawą rękę na biodrze, brodę na prawym barku i unosi lewą nogę do góry.
  • Powtarza ćwiczenie na drugą stronę, utrzymując pozycję przez 10-20 sekund.

10. Naciskanie dłoni na ścianę

Dziecko mocno dociska dłonie do ściany, powtarzając ruch 5-10 razy.

11. Ściskanie spinaczy

Palce ściskają spinacze do bielizny, budując konstrukcje, np. płoty czy korony.

12. Ściskanie piłeczek

Dziecko ściska w dłoniach piłeczki o różnej twardości, zaczynając od 5 powtórzeń, dochodząc do 15 razy.

13. Kreślenie kół

Na tablicy dziecko rysuje jednocześnie oburącz:

  • Koła w tym samym kierunku („lokomotywa”).
  • Koła w przeciwnych kierunkach („okulary”).

14. Powolne ruchy rąk i nóg

Leżąc na plecach, dziecko:

  • Powoli przesuwa ręce nad głowę i z powrotem do bioder, a potem to samo robi nogami.
  • Następnie wykonuje te ruchy jednocześnie, a w kolejnym etapie naprzemiennie: prawa ręka i lewa noga oraz odwrotnie.

15. Szczotkowanie palców

Delikatnie masujemy lub szczotkujemy dłonie przez 10-30 sekund, dostosowując rodzaj dotyku do reakcji dziecka.

16. Ćwiczenia czterech palców

Ćwiczenia wykonywane bez użycia kciuka:

  • Kręcenie palcami ruchami okrężnymi.
  • Dociskanie stawów palcami.
  • Zabawa „klawiszami”.
  • Zabawy paluszkowe, np. „Sroczka”, „Kominiarz”.

17. Ćwiczenia kciuka

  • Przekładanie ciężkich książek.
  • Zakręcanie słoików.
  • Zdejmowanie spinaczy.
  • Nawlekanie koralików lub władanie drobnych przedmiotów do pudełka.

18. Siła rąk

Dziecko zaciska dłonie z kciukiem na zewnątrz, ugniata plastelinę lub ciastolinę, wciska koraliki w piasek, zbiera drobne przedmioty z podłogi.

19. Ruchy rotacyjne przegubów dłoni

Dziecko zbiera ziarenka, bawi się marionetkami, przesypuje piasek lub przekręca klamki.

Ćwiczenia uzupełniające

  • „Taczka” – dziecko chodzi na rękach, podtrzymywane pod kolanami.
  • Spacery palcami po stole w różnych konfiguracjach.
  • Przypinanie klipsów bieliźnianych.
  • „Pompująca gruszka” – przesuwanie kuleczek strumieniem powietrza.
    Regularne wykonywanie tych ćwiczeń nie tylko poprawia sprawność dłoni, ale także wspomaga rozwój ogólny dziecka, wzmacniając mięśnie, koordynację oraz zdolności motoryczne. Dzięki temu chwyt pisarski stanie się naturalny, precyzyjny i wygodny.

POLECANE KSIĄŻKI

  • 1. Kowalska, Anna. „Pierwsze dni w przedszkolu”. Warszawa: Wydawnictwo ABC, 2020. Książka przeznaczona dla dzieci w wieku przedszkolnym, pomagająca przejść przez pierwsze dni w przedszkolu. Dzięki prostym ilustracjom i tekstowi, dzieci mogą zrozumieć, co je czeka i jak poradzić sobie z nowymi wyzwaniami. Opowiada o emocjach, które mogą towarzyszyć maluchom, takich jak strach przed nowym środowiskiem, tęsknota za rodzicami czy pierwsze przyjaźnie.
  • 2. Nowak, Katarzyna. „Wielka przygoda Małego Misia w przedszkolu”. Kraków: Wydawnictwo Złote Pióro, 2018. Książka opowiada o małym misiu, który po raz pierwszy idzie do przedszkola. Dzieci towarzyszą mu w odkrywaniu nowych rówieśników, nauczycieli oraz codziennych aktywności. Książka jest pełna kolorowych ilustracji, które w sposób angażujący przedstawiają przedszkolne życie. Dzięki tej lekturze dzieci mogą poczuć się pewniej, wiedząc, czego się spodziewać w nowym miejscu.
  • 3. Pietrzyk, Krzysztof. „Tosia idzie do przedszkola”. Poznań: Wydawnictwo Mały Książę, 2019. Historia Tosi, małej dziewczynki, która zaczyna chodzić do przedszkola. Książka opisuje jej codzienne doświadczenia, relacje z innymi dziećmi oraz nauczycielami. Jest to opowieść o adaptacji, oswajaniu się z nowym otoczeniem i odkrywaniu radości z zabawy i nauki w grupie rówieśników. Książka pomaga dzieciom przygotować się do zmian i rozwijać umiejętności społeczne.
  • 4. Wiśniewska, Monika. „Co się dzieje w przedszkolu?”. Łódź: Wydawnictwo Bajka, 2021. Ta książka to przewodnik po życiu przedszkolnym. Dzieci uczą się o tym, jak przebiegają dni w przedszkolu, jakie zajęcia i zabawy je czekają. Książka jest napisana w formie pytań i odpowiedzi, dzięki czemu maluchy mogą angażować się w interakcję z tekstem. Pomaga rozwiać obawy związane z początkiem przedszkolnej edukacji i przygotowuje dzieci na wszelkie zmiany, które z nią wiążą.
  • 5.Zawisza, Marta. „Pierwszy dzień w przedszkolu”. Gdańsk: Wydawnictwo Dziecięce, 2017. Opowieść o dziecku, które po raz pierwszy stawia krok w przedszkolu. Dzięki prostemu językowi, książka jest dostępna dla najmłodszych dzieci. Zawiera ilustracje, które obrazują codzienne życie w przedszkolu – od porannego przyjścia, przez wspólne zabawy, po pożegnanie na koniec dnia. To doskonała lektura dla dzieci, które zaczynają swoją przygodę z przedszkolem, a także dla rodziców, którzy chcą je wesprzeć w adaptacji.