Translate

JAK PRZEDSZKOLAK REAGUJE NA KŁÓTNIE DOROSŁYCH?

 „Oni się znowu kłócą…” – Obserwacja krzyków dorosłych oczami dziecka w wieku przedszkolnym

Dziecko w wieku przedszkolnym to istota szczególnie wrażliwa na emocje i napięcia panujące wokół niego. Choć nie rozumie jeszcze w pełni złożonych relacji dorosłych, intensywnie odbiera wszystko, co dzieje się w jego otoczeniu – zwłaszcza w rodzinie. Jednym z trudnych i niestety częstych doświadczeń, z którymi mierzy się małe dziecko, jest obserwowanie krzyków, kłótni, napięcia i agresji słownej pomiędzy dorosłymi.

Jak dziecko odbiera krzyki dorosłych?

Dla przedszkolaka krzyk nie jest „tylko głośnym mówieniem”. Krzyk to dla niego sygnał zagrożenia. Nie potrafi jeszcze oddzielić emocji rodziców od własnych. Gdy słyszy podniesione głosy, może czuć się przestraszone, winne, zdezorientowane, a nawet odpowiedzialne za konflikt. W jego świecie to dorośli zapewniają bezpieczeństwo – jeśli oni się kłócą, świat dziecka traci stabilność.

Obserwowanie krzyków pomiędzy dorosłymi – szczególnie tymi, których dziecko kocha i od których zależy – może prowadzić do wielu trudnych emocji: lęku, złości, bezradności. Dziecko nie ma jeszcze narzędzi, by je wyrazić czy przetworzyć. Często odreagowuje je w przedszkolu – miejscach, które powinny być bezpieczne, a stają się przestrzenią ujścia napięcia.

Możliwe objawy obserwacji domowych kłótni w zachowaniu dziecka:

  • wybuchy złości lub agresji wobec innych dzieci lub nauczycieli,

  • nadmierna drażliwość, szybkie reagowanie płaczem lub krzykiem,

  • wycofanie się z kontaktów społecznych,

  • lęk przed rozłąką z rodzicem,

  • trudności z koncentracją i wykonywaniem poleceń,

  • zaburzenia snu, moczenie nocne, regres w zachowaniu,

  • szukanie nadmiernej uwagi dorosłych lub silna potrzeba kontroli sytuacji.

Rola nauczyciela przedszkolnego

Nauczyciel przedszkolny ma szczególną możliwość zauważenia niepokojących sygnałów w zachowaniu dziecka. W codziennym kontakcie może dostrzec, że dziecko zachowuje się inaczej niż wcześniej, reaguje nieadekwatnie, jest napięte lub wycofane. Często to właśnie w przedszkolu dzieci próbują – nieświadomie – przepracować to, czego nie rozumieją, a co je obciąża.

Jak wspierać dziecko?

  1. Bądź uważny i cierpliwy – zamiast oceniać zachowanie, spróbuj je zrozumieć. Za wybuchami mogą kryć się silne, trudne emocje.

  2. Zadbaj o przewidywalność i poczucie bezpieczeństwa – spokojny głos, jasne zasady, ciepłe relacje mogą być dla dziecka kotwicą w trudnym czasie.

  3. Nie pytaj wprost o sytuacje domowe, ale bądź czujny – dzieci często dają sygnały przez zabawę, rysunki, opowieści.

  4. Rozmawiaj o emocjach – codzienne nazywanie uczuć i pokazywanie, że wszystkie są ważne, uczy dzieci, że można o nich mówić i je rozumieć.

  5. Współpracuj z rodzicami – z delikatnością i bez oceny można zaprosić do rozmowy o tym, co niepokoi w zachowaniu dziecka.

  6. Konsultuj się z psychologiem – jeśli sygnały są powtarzające się lub nasilone, warto skorzystać ze wsparcia specjalisty.

Obserwacja krzyków dorosłych nie pozostaje dla dziecka obojętna. Nawet jeśli nie rozumie treści konfliktu, silnie odczuwa jego emocjonalny ciężar. Rolą przedszkola nie jest ingerencja w sprawy rodzinne, ale dostrzeganie sygnałów, wspieranie dziecka oraz budowanie relacji, które dają mu poczucie bezpieczeństwa. Uważność nauczyciela może być dla dziecka pierwszym krokiem do lepszego samopoczucia i równowagi emocjonalnej.

POLECANE KSIĄŻKI

  • 1. Kowalska, Anna. „Pierwsze dni w przedszkolu”. Warszawa: Wydawnictwo ABC, 2020. Książka przeznaczona dla dzieci w wieku przedszkolnym, pomagająca przejść przez pierwsze dni w przedszkolu. Dzięki prostym ilustracjom i tekstowi, dzieci mogą zrozumieć, co je czeka i jak poradzić sobie z nowymi wyzwaniami. Opowiada o emocjach, które mogą towarzyszyć maluchom, takich jak strach przed nowym środowiskiem, tęsknota za rodzicami czy pierwsze przyjaźnie.
  • 2. Nowak, Katarzyna. „Wielka przygoda Małego Misia w przedszkolu”. Kraków: Wydawnictwo Złote Pióro, 2018. Książka opowiada o małym misiu, który po raz pierwszy idzie do przedszkola. Dzieci towarzyszą mu w odkrywaniu nowych rówieśników, nauczycieli oraz codziennych aktywności. Książka jest pełna kolorowych ilustracji, które w sposób angażujący przedstawiają przedszkolne życie. Dzięki tej lekturze dzieci mogą poczuć się pewniej, wiedząc, czego się spodziewać w nowym miejscu.
  • 3. Pietrzyk, Krzysztof. „Tosia idzie do przedszkola”. Poznań: Wydawnictwo Mały Książę, 2019. Historia Tosi, małej dziewczynki, która zaczyna chodzić do przedszkola. Książka opisuje jej codzienne doświadczenia, relacje z innymi dziećmi oraz nauczycielami. Jest to opowieść o adaptacji, oswajaniu się z nowym otoczeniem i odkrywaniu radości z zabawy i nauki w grupie rówieśników. Książka pomaga dzieciom przygotować się do zmian i rozwijać umiejętności społeczne.
  • 4. Wiśniewska, Monika. „Co się dzieje w przedszkolu?”. Łódź: Wydawnictwo Bajka, 2021. Ta książka to przewodnik po życiu przedszkolnym. Dzieci uczą się o tym, jak przebiegają dni w przedszkolu, jakie zajęcia i zabawy je czekają. Książka jest napisana w formie pytań i odpowiedzi, dzięki czemu maluchy mogą angażować się w interakcję z tekstem. Pomaga rozwiać obawy związane z początkiem przedszkolnej edukacji i przygotowuje dzieci na wszelkie zmiany, które z nią wiążą.
  • 5.Zawisza, Marta. „Pierwszy dzień w przedszkolu”. Gdańsk: Wydawnictwo Dziecięce, 2017. Opowieść o dziecku, które po raz pierwszy stawia krok w przedszkolu. Dzięki prostemu językowi, książka jest dostępna dla najmłodszych dzieci. Zawiera ilustracje, które obrazują codzienne życie w przedszkolu – od porannego przyjścia, przez wspólne zabawy, po pożegnanie na koniec dnia. To doskonała lektura dla dzieci, które zaczynają swoją przygodę z przedszkolem, a także dla rodziców, którzy chcą je wesprzeć w adaptacji.