Strony

niedziela, 4 maja 2025

PRZEDSZKOLAK A AKOHOLIZM W RODZINIE

Zachowania przedszkolaka a alkoholizm lub inne uzależnienia w rodzinie

Dziecko jako czuły barometr emocji

Dzieci w wieku przedszkolnym chłoną emocje z otoczenia jak gąbka. Choć nie rozumieją pojęć takich jak "uzależnienie", "alkoholizm", "współuzależnienie", to doskonale wyczuwają napięcie, chaos, lęk, a także zmiany nastrojów dorosłych. Dla nich najważniejsze jest poczucie bezpieczeństwa, bliskości i przewidywalności. W rodzinie dotkniętej uzależnieniem – zwłaszcza gdy problem jest zamiatany pod dywan – te potrzeby bardzo często nie są zaspokajane.

Co czuje dziecko?

Dziecko z rodziny z problemem uzależnienia może doświadczać silnych emocji, z którymi nie umie sobie poradzić. Często są to: lęk, niepewność, poczucie winy, smutek, złość. Dziecko może myśleć, że "coś zrobiło źle", "jest winne", "musi być grzeczne", "musi się starać bardziej". Takie przekonania są typowe dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych.

Typowe zachowania przedszkolaka

Dziecko nie powie wprost, że w domu dzieje się coś złego. Ale jego zachowanie często jest sygnałem:

  • wycofanie, niechęć do zabawy z rówieśnikami,

  • nadmierna grzeczność, lęk przed popełnieniem błędu,

  • trudności w koncentracji, nadpobudliwość,

  • agresja, impulsywność, bicie innych dzieci,

  • tiki nerwowe, jąkanie się, moczenie nocne,

  • silne reakcje na zmiany i brak rutyny,

  • nieadekwatna do wieku odpowiedzialność – np. opieka nad rodzeństwem, martwienie się o mamę lub tatę.

Często nauczycielki przedszkolne zauważają, że dziecko jest albo zbyt "dorosłe", albo nadmiernie "rozchwiane emocjonalnie", ale nie potrafią powiązać tego z sytuacją domową, jeśli nie ma bezpośredniego kontaktu z rodziną.

Mechanizmy obronne dziecka

Dzieci z rodzin uzależnionych wykształcają strategie przetrwania, które mogą wyglądać jak „niedojrzałe” zachowania, a w rzeczywistości są formą radzenia sobie z trudną sytuacją. Przykładowo:

  • Dziecko stara się być „niewidzialne” – by nie prowokować dorosłych.

  • Może zabiegać o uwagę, bo nie dostaje jej w domu.

  • Ucieka w świat wyobraźni, by odciąć się od rzeczywistości.

  • Próbuje opiekować się innymi, by zyskać poczucie wpływu.

Rola przedszkola i nauczyciela

Przedszkole może być jedynym bezpiecznym miejscem dla dziecka. Rolą nauczyciela nie jest diagnozowanie rodziny, ale obserwacja, zauważenie niepokojących sygnałów i reagowanie z empatią i troską. Warto:

  • dawać dziecku uwagę i poczucie, że jest ważne,

  • nie oceniać zachowań, ale szukać ich przyczyn,

  • wzmacniać poczucie wartości dziecka i jego emocje,

  • zapewniać rutynę, przewidywalność i ciepło,

  • skonsultować się ze specjalistą (psychologiem), jeśli coś budzi niepokój,

  • w delikatny sposób podejmować próbę rozmowy z rodzicami lub zgłosić sprawę do odpowiednich instytucji, gdy dziecko ewidentnie doświadcza przemocy, zaniedbania lub zagrożenia.

Dziecko z rodziny dotkniętej uzależnieniem potrzebuje szczególnego wsparcia emocjonalnego. Nierzadko zachowuje się inaczej niż jego rówieśnicy – nie dlatego, że „jest niegrzeczne”, ale dlatego, że żyje w emocjonalnym chaosie. To, co dla dorosłych jest ukrytą tragedią, dziecko przeżywa każdego dnia całym sobą.