Strony

czwartek, 1 maja 2025

NIE CHCĘ SIĘ Z TOBĄ BAWIĆ - ODRZUCENIE

Samotność wśród rówieśników – o przyczynach odrzucenia w zabawie

Odrzucenie w zabawie jako forma przemocy rówieśniczej w przedszkolu może mieć wiele źródeł. Choć przedszkolaki są dopiero na początku drogi doświadczania i rozumienia relacji społecznych, już na tym etapie mogą pojawić się wykluczenia. Przyczyny odrzucenia w zabawie bywają złożone i wynikają zarówno z indywidualnych cech dziecka, jak i z dynamiki grupy.

Skąd może wynikać odrzucenie w zabawie?

1. Różnice rozwojowe Dzieci rozwijają się w różnym tempie. Niektóre przedszkolaki mają już rozwinięte umiejętności społeczne, potrafią współpracować i komunikować się, inne dopiero się tego uczą. Dziecko, które gorzej mówi, ma trudność z rozumieniem reguł gry, wolniej reaguje lub nadmiernie się emocjonuje, może być wykluczane przez grupę, która dąży do spójności i płynnej zabawy.

2. Brak umiejętności społecznych Dziecko może nieświadomie naruszać granice innych – np. narzucać się, dominować, zabierać zabawki, nie przestrzegać zasad. Grupa może na to reagować wykluczeniem. Jest to reakcja obronna, która niestety rani i pogłębia izolację dziecka, które potrzebuje wsparcia, a nie odrzucenia.

3. Kierowanie się przez grupę liderem W grupie często wykształca się nieformalny lider, którego opinia wpływa na zachowania innych dzieci. Jeśli lider nie akceptuje danego dziecka i otwarcie to manifestuje, pozostałe dzieci mogą podążać za nim, nawet nie zdając sobie sprawy z krzywdy, jaką wyrządzają.

4. Niska samoocena dziecka Dzieci niepewne siebie, wycofane, lękliwe, często mają trudność z wchodzeniem w zabawę, a przez to bywają pomijane lub niezauważane. Jeśli nie potrafią się same włączyć, a nikt ich nie zaprosi, z czasem mogą zacząć unikać grupy, co prowadzi do jeszcze większej izolacji.

5. Różnice w wyglądzie, statusie społecznym lub języku Wiek przedszkolny to czas intensywnego odkrywania różnic. Dzieci mogą odrzucać kogoś, kto „jest inny” – mówi innym językiem, ubiera się inaczej, ma inny kolor skóry, zachowuje się nietypowo. Choć często wynika to z ciekawości i braku zrozumienia, może przyjąć formę odrzucenia.

6. Wzorce z domu Dzieci uczą się przez obserwację. Jeśli w domu słyszą negatywne oceny innych, wykluczające komentarze, jeśli sami są krytykowani lub odrzucani, mogą te wzorce przenosić do przedszkola, traktując je jako normalne formy relacji.

Co może zrobić nauczyciel?
  • Obserwować grupę i wychwytywać mechanizmy wykluczenia.

  • Reagować natychmiast, kiedy pojawia się odrzucenie – nazwać je i zaprosić dziecko do wspólnej zabawy.

  • Modelować zachowania: pokazywać, jak zapraszać do zabawy, jak dzielić się, jak mówić „nie” z szacunkiem.

  • Wprowadzać zabawy integracyjne, które nie dzielą, lecz łączą.

  • Rozmawiać z dziećmi o emocjach, przyjaźni, różnicach – np. przez bajki terapeutyczne.

  • Wzmacniać pewność siebie dzieci wycofanych – np. przez dawanie im zadań, pozytywne wzmocnienia.

  • Współpracować z rodzicami i wspierać ich w rozwijaniu umiejętności społecznych dziecka również w domu.

Odrzucenie w zabawie to sygnał, który nie powinien być ignorowany. Zamiast oceniać, warto zrozumieć przyczynę i odpowiednio zareagować. Przedszkole to miejsce, gdzie każde dziecko ma prawo czuć się akceptowane, ważne i zauważone.