Strony

czwartek, 5 grudnia 2024

Gotowość szkolna

 

 GOTOWOŚĆ SZKOLNA

Gotowość szkolna dotyczy dzieci, które mają rozpocząć naukę w pierwszej klasie szkoły podstawowej. W Polsce najczęściej dotyczy to dzieci sześcioletnich lub siedmioletnich, w zależności od decyzji rodziców i poziomu rozwoju dziecka.

Kto ocenia gotowość szkolną?

  • Nauczyciele przedszkolni: Głównie oni obserwują dziecko przez cały rok poprzedzający rozpoczęcie szkoły i dokonują oceny gotowości szkolnej.
  • Poradnie psychologiczno-pedagogiczne: Jeśli rodzice, nauczyciele lub specjaliści mają wątpliwości co do gotowości dziecka, poradnia przeprowadza szczegółową diagnozę psychologiczno-pedagogiczną.
  • Rodzice: Mają istotny wkład w obserwację dziecka, ich spostrzeżenia są uwzględniane w procesie oceny.

Zakres oceny gotowości szkolnej

Ocena gotowości szkolnej obejmuje kilka kluczowych obszarów:

  1. Rozwój emocjonalny i społeczny: Umiejętność nawiązywania relacji, regulacja emocji, gotowość do pracy w grupie.
  2. Rozwój poznawczy: Poziom myślenia logicznego, koncentracji, pamięci, umiejętność rozwiązywania problemów.
  3. Rozwój fizyczny: Sprawność motoryczna (duża i mała), ogólny stan zdrowia, samodzielność w czynnościach codziennych.
  4. Rozwój językowy: Prawidłowe wymawianie słów, bogactwo słownictwa, zdolność do wypowiadania się i rozumienia poleceń.

Kiedy przeprowadzana jest ocena?

  • Obserwacja przedszkolna: Trwa przez cały rok poprzedzający rozpoczęcie nauki szkolnej.
  • Formalna ocena gotowości: Nauczyciele przedszkola wydają opinię o gotowości szkolnej zazwyczaj w kwietniu danego roku szkolnego (zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji).
  • Diagnoza w poradni: Jeśli wymaga tego sytuacja, jest realizowana na wniosek rodziców lub nauczyciela przedszkolnego – najlepiej w pierwszym kwartale roku kalendarzowego.

Co dalej po ocenie?

  • Jeśli dziecko jest gotowe, rozpoczyna naukę we wrześniu w szkole podstawowej.
  • Jeśli dziecko nie jest gotowe, rodzice mogą zdecydować o odroczeniu obowiązku szkolnego o rok, po uzyskaniu odpowiedniej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.