GOTOWOŚĆ SZKOLNA
Gotowość szkolna dotyczy dzieci, które mają rozpocząć naukę w pierwszej klasie szkoły podstawowej. W Polsce najczęściej dotyczy to dzieci sześcioletnich lub siedmioletnich, w zależności od decyzji rodziców i poziomu rozwoju dziecka.
Kto ocenia gotowość szkolną?
- Nauczyciele przedszkolni: Głównie oni obserwują dziecko przez cały rok poprzedzający rozpoczęcie szkoły i dokonują oceny gotowości szkolnej.
- Poradnie psychologiczno-pedagogiczne: Jeśli rodzice, nauczyciele lub specjaliści mają wątpliwości co do gotowości dziecka, poradnia przeprowadza szczegółową diagnozę psychologiczno-pedagogiczną.
- Rodzice: Mają istotny wkład w obserwację dziecka, ich spostrzeżenia są uwzględniane w procesie oceny.
Zakres oceny gotowości szkolnej
Ocena gotowości szkolnej obejmuje kilka kluczowych obszarów:
- Rozwój emocjonalny i społeczny: Umiejętność nawiązywania relacji, regulacja emocji, gotowość do pracy w grupie.
- Rozwój poznawczy: Poziom myślenia logicznego, koncentracji, pamięci, umiejętność rozwiązywania problemów.
- Rozwój fizyczny: Sprawność motoryczna (duża i mała), ogólny stan zdrowia, samodzielność w czynnościach codziennych.
- Rozwój językowy: Prawidłowe wymawianie słów, bogactwo słownictwa, zdolność do wypowiadania się i rozumienia poleceń.
Kiedy przeprowadzana jest ocena?
- Obserwacja przedszkolna: Trwa przez cały rok poprzedzający rozpoczęcie nauki szkolnej.
- Formalna ocena gotowości: Nauczyciele przedszkola wydają opinię o gotowości szkolnej zazwyczaj w kwietniu danego roku szkolnego (zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji).
- Diagnoza w poradni: Jeśli wymaga tego sytuacja, jest realizowana na wniosek rodziców lub nauczyciela przedszkolnego – najlepiej w pierwszym kwartale roku kalendarzowego.
Co dalej po ocenie?
- Jeśli dziecko jest gotowe, rozpoczyna naukę we wrześniu w szkole podstawowej.
- Jeśli dziecko nie jest gotowe, rodzice mogą zdecydować o odroczeniu obowiązku szkolnego o rok, po uzyskaniu odpowiedniej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.