Strony

ZIMOWE ZABAWY W OGRODZIE - ODGŁOSY PRZYRODY - CZĘŚĆ III

 "Szukanie odgłosów zimowej przyrody"

Wróble, Ptaki, Siedzi, Pisklęta

Cel zajęć:

  • Rozwijanie wrażliwości słuchowej na zimowe dźwięki.
  • Utrwalanie wiedzy o przyrodzie w okresie zimowym.
  • Kształtowanie uważności i koncentracji u dzieci.

Grupa wiekowa:

Dzieci 4-6 lat.

1. "Co słychać zimą?"

Cel: Rozpoznawanie charakterystycznych dźwięków zimy.
Przebieg:

  • Dzieci stoją w kręgu. Nauczyciel wprowadza pytanie: „Jakie dźwięki można usłyszeć zimą?”.
  • Następnie dzieci słuchają otoczenia przez 1-2 minuty i wymieniają, co usłyszały (np. skrzypienie śniegu, wiatr, odgłos ptaków).
  • Nauczyciel opowiada o znaczeniu tych dźwięków w przyrodzie.
2. "Skrzypiący śnieg"

Cel: Ćwiczenie spostrzegawczości słuchowej.
Przebieg:

  • Dzieci chodzą po ogrodzie, starając się zauważyć różnicę w odgłosach śniegu pod butami (gruby, lekki, zbity śnieg).
  • Można zrobić konkurs na „najcichszy spacer” lub „najgłośniejszy skrzyp”.
3. "Gdzie są ptaki?"

Cel: Nauka rozpoznawania odgłosów ptaków zimujących w Polsce.
Przebieg:

  • Nauczyciel przygotowuje wcześniej nagrania dźwięków ptaków (np. wróbla, sikorki, gawrona) i odtwarza je dzieciom w ogrodzie.
  • Zadaniem dzieci jest nasłuchiwanie, czy w okolicy słychać te same dźwięki na żywo.
  • Jeśli w ogrodzie są karmniki, dzieci mogą zaobserwować ptaki i naśladować ich głosy.
4. "Zimowy echo-labirynt"

Cel: Ćwiczenie koncentracji i pamięci słuchowej.
Przebieg:

  • W ogrodzie nauczyciel tworzy prosty tor w śniegu (można wyznaczyć ścieżkę patykiem).
  • Na różnych etapach toru nauczyciel wydaje dźwięki (np. tupie, klaszcze, imituje ptasie ćwierkanie), które dzieci muszą powtórzyć.
  • Dzieci na końcu zabawy podsumowują, które dźwięki były najtrudniejsze do zapamiętania.
5. "Muzyka zimowego ogrodu"

Cel: Tworzenie zimowej orkiestry z naturalnych materiałów.
Przebieg:

  • Dzieci zbierają patyki, kawałki lodu, suche liście.
  • Wspólnie z nauczycielem tworzą orkiestrę, stukając w śnieg, trzaskając patykami lub wydając dźwięki za pomocą innych przedmiotów.
  • Na koniec grupa tworzy wspólną "zimową melodię".
6. "Cisza zimowego dnia"

Cel: Uświadomienie dzieciom wyjątkowości ciszy w zimowym krajobrazie.
Przebieg:

  • Dzieci siadają na kocach lub karimatach, zamykają oczy i wsłuchują się w otaczającą ciszę przez 2-3 minuty.
  • Po chwili każde dziecko mówi, co usłyszało, np. lekki wiatr, skrzypienie śniegu, daleki hałas samochodu.
  • Nauczyciel opowiada, jak ważna jest cisza dla przyrody zimą.
Podsumowanie:

Na zakończenie dzieci wspólnie omawiają, które dźwięki najbardziej im się podobały i dlaczego. Można także poprosić je o narysowanie odgłosów, które zapamiętały z zajęć.

Zabawy mogą być dostosowane do aktualnych warunków pogodowych i potrzeb grupy.